fredag 28 februari 2014

Pippitröja

I höstas fick vi besök från storebrors förskola. Det var Pippi som skulle vara med oss över helgen. Det hade börjat bli kallt ute och jag tyckte att Pippi såg lite frusen ut, speciellt som hon skulle följa med oss på Traktorrace. Så jag knepade och knåpade och fick tillslut ihop en Pippitröja och en Pippihalsduk.


 
När jag virkade Pippitröjan utgick jag ifrån detta mönster hos Virkpia. Jag började att virka den som en tröja, men sen insåg jag att Pippi hade alldeles för stort huvud. Jag fick helt enkelt tänka om och göra ett framstycke, två bakstycke och två ärmar som jag sedan virkade ihop till ett förklädesliknande plagg med knyte i nacken. Runt om hela plagget virkade jag fastmaskor för att få en snygg kant. Jag använde mig av ett tunt bomullsgarn och virknål 2,5. 

 
Halsduken virkades i ullgarn från Stoff & stil med virknål 3,5. Jag gjorde en luftmaskkedja som var så lång som jag ville att halsduken skulle vara och sen virkade jag fastamaskor i bakre luftbågen för att få en snygg randning.
 
Här är bilden som jag googlade fram och använde som inspiration.
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar